Gumiabroncs

A gumiabroncsok fizikai szerkezete, tartóssága és hő visszatartó jellemzői teszik a felhalmozott gumiabroncsokat veszélyessé az emberi egészségre és a környezetre nézve egyaránt. A görbe alakja lehetővé teszi, hogy a belsejében összegyűljön az esővíz, így ideális élőhelyet teremt a rágcsálóknak és a szúnyogoknak. A hőmegtartási tulajdonsága folytán hajlamos az öngyulladásra, így a gumiabroncs lerakatok hamar lángra kaphatnak. Ezeket a tüzeket nagyon nehéz eloltani, hónapokig is éghetnek, ráadásul a tűz során veszélyes gázok és toxikus olajok keletkeznek. Az illegális gumiabroncs lerakatok szennyezik a szurdokokat, erdőket, sivatagokat, üres területeket.

Hasznosítási területek:
1. Újrafelhasználás
Az egész gumiabroncsok autópályákon ütközési akadályként, csónakokon, tengeri kikötőknél lökhárítóként lehetnek hasznosak. Találkozhatunk velük játszótereken, valamint parkokban virágládaként is.

2. Újrahasznosítás
A hulladék gumiabroncsok újrahasznosíthatóak, miután a gumi részeket eltávolították az acél magról. Vágás, lyukasztás, sajtolás után szőnyeget, övet, tömítést, cipő talpat, alátétet készítenek belőlük.
A gumiból őrleményt is készítenek, melynek felhasználási területe jelentősen megnőtt az elmúlt néhány évben. Alapvetően két féle őrleményről beszélünk: a 0,1 mm-nél kisebb szemcséjű a finomőrlet, az ennél nagyobb, de 4 mm-t meg nem haladó méretű a granulátum. A gumi finomőrleményét az aszfaltozásnál használják elsősorban.
A gumiőrlemény az építőiparban helyettesíti a töltőanyagokat, polisztirol szigetelőanyagokat, stb.
A gumiabroncs foszlányait remekül lehet alkalmazni építkezéseknél gyenge, puha talajnál töltések létrehozására, mivel a gumi alapvetően kis súlyú anyag. Alapozásnál külső tömítésnél a gumi őrlemény tömege csökkenti a vízszintes nyomást, és lehetővé teszi a vékonyabb és olcsóbb falak építését. Továbbá csökkenti a víz és fagyok okozta károkat, mivel a gumiőrlemény elvezeti a felesleges vizet, és jó a hőszigetelése. Használható még utak alatti altalaj szigeteléséhez is, így elkerülhetőek a felfagyások, és a vízelvezetés is megoldott.
Ez a megoldás jóval olcsóbb, mint más alternatívák.
Használják:
- Autópálya töltéseknél gyenge, agyagos talajnál
- Part menti utaknál, megvédve azokat az eróziótól
- Meredek lejtők stabilitását fokozandó autópályák mentén
- Kavics helyettesítéseként
- Vízelvezetőként az épületek körül, illetve alapozásnál szigetelőként

3. Újrafutózás
A használt gumiabroncsok másik felhasználási lehetősége az újrafutózás. Az újrafutózás során eltávolítják a külső részt, majd egy új futófelülettel látják el. Ez az eljárás milliónyi liter olajat takarít meg évente, mivel az újrafutózáshoz kb. 30 liter olaj szükséges, egy új gumiabroncs gyártásához viszont 100 liter kell!
Ezeknek a gumiabroncsoknak a felhasználási területei a teherszállítás, légi járművek, építőipar, valamint a mezőgazdasági iparágak.
Az újrafutózás előnyei:
- Erőforrásokat takarít meg azáltal, hogy 70%-kal kevesebb a szükséges olajfelhasználás.
- 75% újrafelhasznált anyagot tartalmaz.
- 30-70%-kal kevesebb az előállítási költség.
- Hulladéklerakóhelyet takarít meg.
Az újrafutózott gumiabroncsok nem csak jelentős környezeti és gazdasági haszonnal járnak, hanem minőségben, kényelemben és biztonságban is utólérik az új gyártású gumikat.

4. Energetikai felhasználás
A használt gumiabroncsokat magas fűtőértékük miatt tüzelőanyagként is hasznosítják. Habár ez nem újrahasznosítás, mégis hasznos alkalmazásnak tekinthető a hulladéklerakóval szemben. Jellemzően a hagyományos tüzelőanyagok kiegészítőjeként alkalmazzák, úgy, mint a szén és a fa.
Közüzemi kazánok, a cementipar, cellulóz-és papírgyárak használják kiegészítő üzemanyagként az energiaigényes folyamatoknál. Kutatások kimutatták, hogy a gumiabroncsok energetikai felhasználása környezetbarát, amennyiben azokat olyan körülmények között alkalmazzák, ahol biztosított a teljes égés, megfelelő levegőszennyezettségi ellenőrzések vannak, és elvégzik a szabályozási követelmények szerinti összes vizsgálatot.
A gumiabroncsokat aprított formában, vagy egészben is lehet üzemanyagként feldolgozni, ez az égető berendezés típusától függ. A méret csökkentése mellett további fizikai feldolgozást igényelnek, mint például a vezetékek eltávolítása.
Számos előnye van a gumiabroncsok energetikai felhasználásának:
- Ugyanannyi energiát termelnek, mint az olaj; 25%-kal többet, mint a szén; és 100-200%-kal többet, mint a fa.
- A hamu maradványok kevesebb nehézfémet tartalmazhatnak, mint néhány kőszén.
- Használatukkal csökkenthető a fosszilis üzemanyagok használata, és olcsóbb is azoknál.
- Megelőzhető a gumiabroncs lerakatok létrejötte, így a hulladéklerakó udvarokban helyet takaríthatunk meg más települési hulladék számára.
- A szénnel ellentétben kevesebb a kibocsátott nitrogén-oxidok aránya.

Cement ipar: a cementiparban a hatalmas energiaszükséglet miatt, a nem megújuló energiaforrások védelmében, valamint költséghatékonysági okokból üzemanyagként égetik el a gumiabroncsokat, hogy előállítsák a klinkert. A klinker előállításához 145° C-ra kell hevíteni a mészkövet, agyagot és palát, ezután őrlik, és gipsz hozzáadásával készül a közönséges portlandcement.

5. Pirolízis
A pirolízis egy olyan módszer, amellyel oxigén hiányos környezetben hő hatására a gumiabroncsot lebontják potenciálisan felhasználható végtermékekre (éghető gázok, olaj- és szén termékek). Ezeknek a mennyisége és minősége függ a hőmérséklettől, nyomástól és az égési időtől.
Az olaj általában változó minőségű eladható fűtőolaj, melyet alacsonyabb értékű olajkeverékhez használnak fel.
A szén korom, titán-dioxid, cink, acél és egyéb nyomokban előforduló szervetlen vegyületek keverékéből áll.
A keletkező gázt a pirolízis folyamat üzemanyagaként lehet használni, vagy egyéb égési folyamatoknál.

Legfrissebb a Blogon